وجود سلول های ضعیف و قوی در کنار هم در جزایر لانگرهانس، مبارزه ی بدن با دیابت را بهبود می بخشد

29 ژانویه 2021- دانشمندان درک ما از چگونگی پیوند سلولهای "ضعیف" با همتایان خود که از نظر سلولی بالغ تر هستند را برای تقویت تولید انسولین در بدن گسترش داده و اطلاعات ما را از فرآیندهای منجر به دیابت نوع 2 ، که یک مشکل مهم بهداشت جهانی است، بهبود بخشیدند.

دیابت نوع 2 زمانی رخ می دهد که سلولهای بتا نتوانند انسولین کافی ترشح کنند، این یک فرایند کاملاً کنترل شده است که نیاز به صدها سلول بتا دارد که بصورت خوشه ای در کنار هم قرار گیرند تا به سیگنال های موجود در غذا، مانند قند، چربی و هورمون های روده، پاسخ هماهنگی بدهند.

یک تیم تحقیقاتی بین المللی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه بیرمنگام، کشف کرده اند که سلولهای بتای نابالغ( PDX1LOW / MAFALOW) با مشارکت با همتایان قویترشان، قادر به غلبه بر کمبودهای نسبی خود برای ترشح انسولین هستند.

محققان با انتشار یافته های خود در Nature Communications، نشان دادند که تفاوت های ظریف در غلظت پروتئین های PDX1 و MAFA (فقط در سلول های بتا یافت می شوند)و به طور گسترده تر، تفاوت در بلوغ سلول بتا، با چگونگی عملکرد خوشه های سلولی تولید کننده ی انسولین، معروف به جزایر، ارتباط دارند.

نویسنده ی مسئول این مقاله دکتر دیوید هادسون، استاد متابولیسم سلولی در دانشگاه بیرمنگام، اظهار داشت: تحقیقات ما نشان می دهد که تفاوت در بلوغ سلولهای بتا، که بر اساس غلظت PDX1 و MAFA تعریف شده است، برای ترشح مناسب انسولین در سراسر جزایر مورد نیاز است. افزایش نسبت سلولهایبتای بالغ، با نارسایی جزایر در ارتباط است. به نظر می رسد مانند یک جامعه، این جزایر نیز برای عملکرد مناسب خود به سلولهایی در تمام سنین نیاز دارند.

ایجاد تعادل مجدد بین سلولهای بتای نابالغ و بالغ، عملکرد جزایر را تحت شرایط استرس متابولیکی- وجود قند و چربی بیش از حد در رژیم غذایی - بازیابی می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد وجود سلولهای بتای ضعیف و قوی در کنار هم می توانند به عملکرد مناسب جزایر و ترشح انسولین کمک کنند.

دکتر هادسون گفت: این اولین نگاه اجمالی در مورد اهمیت سلولهای نابالغ در تنظیم انتشار انسولین در سراسر جزایر است. مطالعه ی ما یک روند تحقیقاتی امیدوار کننده را معرفی کرد که می تواند برای ریکاوری سلولهای جزایر در طول دیابت نوع 2 یا هنگام تولید جزایر جدید در یک محیط کشت برای پیوند، مد نظر قرار گیرد.

به طور معمول، سلولهای بتای بالغ و نابالغ در جزایر لانگرهانس پانکراس در بزرگسالان وجود دارند و با توجه به تفاوت در سطح ژنهای خاص و پروتئینهای آنها، می توانند در زیرمجموعه هایی دسته بندی شوند. سلولهای بتای نابالغ معمولا به عنوان سلولهای منفرد، دارای عملکرد ضعیفی هستند.

محققان دریافتند که جزایر لانگرهانس حاوی تعداد نسبتاً بیشتری از سلولهای بتایPDX1HIGHT   MAFAHIGHT و، هستند که نقصهایی در عملکرد سلولی (متابولیسم، شار یونی و ترشح انسولین) دارند. این تیم معتقد است که حفظ ترکیبی از سلولهای "قوی" و "ضعیف" برای تولید موثر انسولین، مهم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-01-weak-strong-cells-bonding-boosts.html